ONSDAG 21. NOV, KL. 18:00 Kåkå kverulantkatedralen, Sting Nere
Vanlig: KR 150 INK. AVGIFT
Student/ufør: KR 50 INK. AVGIFT
Kjøp billett

«Hva vi kan lære av grekerne og tragedien i dag»

«Hva vi kan lære av grekerne og tragedien i dag»

Filosofi på KÅKÅ: Simon Critchley on «Tragedy, the greeks and us»

Foredrag om hva vi kan lære av grekerne og tragedien i dag, ved den verdenskjente filosofen Simon Critchley, Hans Jonas Professor of Philosophy ved the New School for Social Research. Critchley har et omfattende og viktig forfatterskap bak seg. Stavanger får i dag sjansen til å bli kjent med hans kommende bok, «Tragedy, the Greeks and us», lenge før resten av verden, når boka først slippes i USA og England i april 2019. Så en liten verdenssensasjon i dag på KÅKÅ.

Kommentar ved Amund Børdahl, universitetslektor i filosofi og retorikk ved UiB, redaktør og essayist, leder av Georg Johannesen-seminaret.

I en gallopperende travel og selvopptatt verden er tragedien en av få nødbremser vi har å trekke i, starter Simon Critchley sin kommende bok om tragedien, grekerne og oss. Han mener tragediens essens er en dyp forståelse av vår sammenfiltrede avhengighet av hverandre. Tragedien handler oftest om vrede som oppstår av sorg når samfunnet er i endring, og er derfor mer aktuell enn noen gang i vår tid, hevder Critchley. Vær beredt på en tour de force gjennom de store grekernes kunnskap om oss selv og verden, og hva den kan brukes til i dag.

Simon Critchley har tidligere skrevet anerkjente bøker som: «Notes on suicide», «Bowie», «How to stop living and start worrying», «The book of dead philosophers», «On humour», «Very little… almost nothing», osv. Han skriver også den kjente filosofikommentaren «The Stone» i New York Times.

Foredraget er på engelsk.

PS! Husk også på samtale mellom Critchley og Brede Hangeland lørdag 24 nov kl 17.00 om hans siste utgitte bok på norsk: «Det vi tenker på når vi tenker på fotball».


Tragedy, The Greeks and Us – Simon Critchley

The time is out of joint and something is rotten in the states we inhabit. We can smell it. Our countries are split, our houses are divided and the fragile web of family and friendship withers under the black sun of big-tech. Everything that passed as learning seems to have reached boiling point. We simmer and feel the heat, wondering what can be done.

This book seeks to confront where we are now by peering carefully through the lens of Greek tragedy. Tragedy presents a world of conflict and troubling emotion, a world where private and public lives collide and collapse. A world of rage, grief and war. A world where morality is ambiguous and the powerful humiliate and destroy the powerless. A world where justice always seems to be on both sides and sugar-coated words serve as cover for clandestine operations of violence. A world rather like our own.

We have to try and make the ancients live again for our time. They hold up a mirror to us where we see all the desolation and delusion of our lives, but also the terrifying beauty and intensity of existence. This is not a time for consolation prizes and the fatuous banalities of the self-help industry and pop philosophy. Philosophy, as it is usually understood, is part of the problem, not part of the solution.

By contrast, this book argues that if we want to understand ourselves better, then we have to go back to theatre, to the stage of our lives. What tragedy allows us to glimpse, in its harsh and unforgiving glare, is the burning core of our aliveness. If we give ourselves the chance to look at tragedy, we might see further and more clearly.